17 september 2006

Digitale fortælleformer

Kommunikative udfordringer i håndværks- og udtryksfag
- Helen Arvad Clemensen
- Pædagoguddannelsen, Dansk-multimedie


Indledning
Forståelsesramme
På Pædagoguddannelsen ved CVU Sønderjylland(Haderslev) har vi opdelt faget Dansk i: Dansk- tekst og formidling og Dansk–multimedie. Undervisningsforløbene, som i det efterfølgende beskrives, er netbaserede forløb i Dansk-multimedie. I den netbaserede studieform er de studerende tilstede på seminariet en del af studietiden, den resterende del af undervisningen foregår på nettet.

Forståelsesrammen i faget er børnekultur, hvor især børn som selvstændige aktører vægtes. Dette er grundlaget for, at det er vigtigt, at de studerende i undervisningen får egne oplevelser med nye medier.

Jeg vil i det efterfølgende beskrive fase 1 i udviklingsprojektet. På nuværende tidspunkt er vi nået til "fase 3" - det vil sige, at vi er i gang med at gennemføre undervisningsforløbet for tredie gang, - hver forløb med ændringer, både på grund af forskelligheder blandt de studerende/studerendes egne ønsker til faget og fordi jeg hver gang har forsøgt at ændre forløbet i forhold min nyerhvervede viden...

Ved projektets start
Gennem arbejdet som underviser i Dansk-multimedie både på nær- og netstudiet var jeg ved projektets start i gang med at udvikle og arbejde med kommunikationsformer på nettet, - det ligger i selve fagets "natur", hvilket Dansk-multimedies CKF'er synliggør:

Fra Studiehåndbogen, indhold i Dansk Multimedie:
I faget erhverver den studerende sig kundskaber om følgende:

  • børn og unges mediereception og -kultur,
  • indsigt i at forstå og vurdere medieprodukter i perspektivet af deres konkrete brug blandt børn og unge,
  • forskellige kvalitetsmæssige begreber,
  • kommunikationsteori,
  • overblik over mediernes skabende muligheder,
  • viden og håndsværksmæssige færdigheder i at omsætte den opnåede indsigt i eksperimenterende og udtryksmæssige udviklende fællesskaber.

I faget erhverver den studerende sig færdigheder om følgende(her kun medtaget de CKF'er, som, jeg formoder, kunne være forskellige fra andre pædagogseminarier):

  • billedproduktion,
  • lydproduktion,
  • animation,
  • produktion af interaktive medier,
  • elektronisk kommunikation og formidling, tekstproduktion,
  • høj håndværksmæssig færdighed indenfor et af ovennævnte områder efter eget valg.

Fase 1
Problemstillinger
Digitale fortælleformer
I forbindelse med undervisningsplanlægningen for semestret arbejdede jeg med et emne, jeg som arbejdstitel kaldet "Nye skrivegenrer undervejs?" og "Digitale fortælleformer". Jeg overvejede, hvordan børn og unges nye skrivefærdigheder – så som smilies, forkortelser, og de mange nye kommunikationsformer med både billede og lyd fra f.eks. mobiltelefonen kunne danne grundlag for opgaveforløb i det kommende semester. Min ideverden indeholdt lige fra emner som "Når nye medier fortæller" og Ekkomagasinet om Animation til en kunstners brug af en blog. Overvejelserne omhandlede desuden:

  • hvilke kompetencer både studerende og underviserer skulle tilegne sig i forhold til disse "skrivegenrer",
  • samt i hvilke "undervisningsrum" forskellige genrer/kommunikationsformer kunne benyttes,
  • hvordan forløbet kunne tilrettelægges således, at den enkelte studerendes læreproces blev tydeliggjort,
  • hvordan der alligevel kunne skabes en kollaborativ læreproces - sociale netværk,
  • hvordan man i netundervisningen i højere grad kunne tydeliggøre og vægte processen,
  • hvilke læringsrum/arbejdsrum, der kunne være relevante i en netbaseret kreativ arbejdsproces.

Tanker omkring virtuelle læringsrum i kreative fag
I et etableret e-learning system, er jeg af den opfattelse, at "ejerskabet" af de studerendes arbejder udgør en problematik. De studerende risikerer at blive afskåret fra det deres egne arbejder samt fælles diskussioner og udviklingsforløb fra studieperioden, når de slutter uddannelsen - hvor de ofte bliver udelukket fra institutionens e-learningsystemet. Det er problematisk, da dette netop indeholder megen af den viden samt kilder til fortsat personlig og faglig udvikling, som de selv har været med til at udarbejde.

– Desuden kunne man frygte, at den studerendes engagement undervejs i undervisningsforløbet påvirkes, - hvis han/hun ikke føler "ejerskab". Spørgsmål er om alle "rum" skal ligge inde i et e-learnsystem, eller om man bør overveje en sammensætning af teknologier/rum, som den studerende kan bevare så længe, det ønskes ? Måske er dette en mere generel problematik, ikke kun en problematik for kreative fag...eller måske alligevel ? Man kan bare forestille sig en kunstner, der mister sin skitseblok...

En anden problematik, ved at alle arbejder ligger bag "systemets" mure, er, at de diskussionsrum, hvor megen af den fælles (mellem studerende) opbyggede viden og forståelse ligger, bliver lukket ved studiets slutning. De netværk, som herigennem er opbygget i løbet af uddannelsen, og som kan være så vigtige i det efterfølgende arbejdsliv, bliver "hjemløse" og vi bryder dermed et for den studerende vigtigt (virtuelt) fællesskab.....

Dette er de væsentlig grunde til, at alle "rum" i dette undervisningsforløb ikke ligger inde i e-learningsystemet, men derimod har "tråde" ud til øvrige netværk (Internettet). Måske kan vi på denne måde støtte den studerende i at opbygge et fagligt netværk i løbet af uddannelsen - som kan have betydning resten af livet (- også i forhold til efteruddannelse).

Nedenstående er således en skitse af, hvordan læringsrummene er tænkt anvendt i undervisningsforløbet(inden undervisningens start). Dels rum inde i "systemet", dels rum udenfor "systemet".

Rum i systemet (Blackboard)
Rummene inde systemet er den fælles platform mellem underviseren og studerende, det er de rum, der får det hele til at hænge sammen.

Rum udenfor systemet
Der er mulighed for kommunikation/netværk mellem alle de offentlige rum, og mulighed for at kommentere på kryds og tværs.

Hvad gjorde vi:
Beskrivelse af det gennemførte forløb (forløb 1)
Undervisningen tog udgangspunkt i 4 overordnede temaer, som er beskrevet udførligt i tilhørende temaark, der ligger inde i e-learningsystemet:
Tema 1: - At kunne få øje på legen i/med medier
Tema 2: - Digitale fortælleformer. Fokus billedet…billeder i bevægelse.
Tema 3: - Digitale fortælleformer. Fokus lydfortælling, video, computerspil og den interaktive fortælling
Tema 4: Projektforløb. Eksamensprojekt

Ved det første møde med de studerende beskrives, hvorledes undervisningen tænkes gennemført, samt hvordan de forskellige "rum" i undervisningsforløbet kan anvendes. Desuden gennemgås forløbet udførligt i temaark 1., hvor der linkes til litteratur og tekniske vejledninger. Temaarket er simpelhen "kørevejledningen", hvis man skulle komme til at miste tråden(de studerende kommer vidt omkring i forløbet). Her et par uddrag fra tema 1:

"Tema 1
- At kunne få øje på legen i/med medier


Målet med dette første forløb er at udforske, hvorledes Internettet adskiller sig fra de gamle massemedier. Mens de traditionelle massemedier er en-til-mange medier, er Internettet et nyt og demokratisk medie, hvor mennesker af alle slags samarbejder, samtaler og leger. Ikke mindst for unge er den empowerment, som netfællesskaberne giver dem, meget vigtig."

"I det efterfølgende kan du læse, hvordan vi har planlagt anvendelsen af Blackboard samt den tilhørende Wiki, Leg og netværk, der indeholder mange af undervisningsmaterialerne. "

"Indholdet af din logbog
Forslag: Skriv i din logbog hver dag f.eks. om nedenstående beskrevne emner:

Din læring

  • Hvordan løste du opgaven?
  • Beskriv, hvad du gjorde for at finde ud af... (din egen læreproces)
    Prøv at beskriv din ”strategi”...prøvede du dig frem? Spurgte du dig frem?….Læste du manualer.
  • Dine oplevelser
  • Hvad var det vigtigste, du lærte af denne opgave?
  • Sæt et ord på din periode, forklar hvorfor du valgte det ord?

Dine pædagogiske overvejelser

  • Hvordan kunne du forestille dig at bruge din viden fra denne opgave i dit pædagogiske arbejde?
  • Hvad kunne være begrundelsen for at arbejde med dette i forhold til en bestemt målgruppe? Faglige begrundelser - anvend litteraturlisten !!
  • Kan du relatere noget af den læste litteratur til dine oplevelser på nettet?
  • Refleksioner over læst litteratur.
  • Hvad lærte du håndværksmæssigt i dag? Fastholdelse af håndværksmæssige færdigheder – Hvordan kan det formidles til en målgruppe (efter eget valg).

    De andre studerende på holdet kan se din logbog og har mulighed for at kommentere, som ovenstående beskrevet. Underviserene kigger ind i loggen en gang imellem - men spørgsmål fra studerende skal stilles i sofahjørnet (det fælles diskussions rum). "

Eksempler på offentlige "rum":
Efterfølgende er en kort beskrivels af de læringsrum/teknologier, der blev anvendte i det første undervisningsforløb (rummene inde i e-learningsystemet er ikke medtaget!)

Underviserens "offentlige", personlige, reflektionsrum(en Blog)

En del af undervisningsmaterialet ligger i en Wiki Leg og netværk

Studerendes offentlige rum(Blogs)
Lene, Helle, Dorte, Karin, Ruth, Lone ,
Lykke, Lykke blog 2,

Studerendes offentlige rum(Flickr)
Lenes Flickr, Dortes Flickr, Helles Flickr, Ruths Flickr

Studerendes offentlige rum (Delicious)
Lykkes Delicious, Ruths Delicious, Lenes Delicious

Udviklingsprojekt,
der senere er gennemført af Dorte og Lene
Informationsblog
Mikes blog
Annelines blog
Daniellas blog

Diskussionsblog
Gæsteunderviser Carsten Jessen

Teknologier/offentlige rum der blev anvendt i undervisningsforløbet:
Wikipidia, Wiki, Blogs, Flickr, Delicious(sociale bogmærker), Bloglines, Podomatic(upload af lydfiler), Youtube (upload af videofiler)Photobucket(upload af fotos/animationer)

Desuden blev anvendt programmer til billede, tekst, lydbehandling og cd-romproduktion.


Afrunding
De første erfaringer
Tanken var, at de studerende stille og roligt skulle præsenteres for nye muligheder. Først Flickr, der er et internetsted, hvor man kan uploade billeder og indgå i sociale netværk. - Et online fotoalbum. Desuden kan billeder uploades fra mobiltelefonens kamera til Flickr.

Dernæst skulle vi i gang med at lave blogs (den studerendes offentlige arbejdsplads). Det viste sig dog, at der blev hoppet meget rundt mellem opgaverne. For det meste blev der startet "bagfra", nemlig med at lave en blog, hvor der meget gerne blev lagt "personlige" ting ind: Billeder af hus, hobby og meget mere. Jeg opfattede det som en succes og et billede af, at en læreproces ikke er liniær, og ikke nødvendigvis skal følge den udstukne vej. Her vil jeg lige tilføje, at et af målene i dette forløb jo netop var, at studerende opdagede, hvordan man kan danne sociale netværk online. Det er af betydning for dem både som netstuderende og i deres fremtidige arbejde med børn og unge eller andre målgrupper.

Jeg kunne desuden se en stor motivationsfaktor hos de studerende i, at de selv i første omgang selv bestemte indholdet på deres blogs. Dette forårsagede, at opgaverækkefølgen blev "vendt om" i det efterfølgende undervisningsforløb: I forløb nr. 2 startes med at lave en "personlig blog", der omhandler et emne helt efter eget valg.

Desuden:

  • Nye skrivegenrer undervejs?" og "Digitale fortælleformer": Det lykkedes at kombinere mange forskellige udtryksformer, samt at lave en temaformulering som ansporede til at bruge tekst, billede, lyd og animation (samt smilies, forkortelsetm.m.)
  • Det lykkedes at sammensætte flere læringsrum, og kombinere dem således, at der kunne samtales på "kryds" og tværs" - og på den måde anspore til en kollaborativ læreproces - sociale netværk.
  • Åbenheden i arbejdet, at alt materiale lå tilgængeligt på nettet(eller i e-learningsystemet) muliggjorde, at underviseren kunne følge med i arbejdet og komme med gode råd undervejs, processen blev synliggjort.
  • Underviserens opgaver blev meget ændret - i nogle rum er underviseren "kun" på besøg", stedet er den studerendes. Arbejdsformen kræver megen planlægning og fastsatte rammer for undervisningsforløbet. - Underviseren skal have viden/færdigheder i at anvende nye medier.........
  • Jeg oplevede, at de studerende følte glæde(og også nogle gange frustration) i deres arbejdsproces.

Til slut lige et par citater fra studerendes logbøger:

"Nu er klokken 22.20 og der venter en arbejdsdag i morgen, så jeg vil sige godnat og sove med god samvittighed, i hvertfald i multimedie, og glemme at jeg ikke har kigget på sundhedsfag og socialfag i dag *G*. Det må blive en anden dag, det her optager jo en helt."

"Det har irriteret mig grænseløst, men i dag opdagede jeg så at et af billederne var kommet ind så jeg kunne se det med det samme, mærkeligt tænkte jeg og gik på opdagelse (hvorfor og hvordan). "

"Dagens ord er "prøv det"....."

"Dagens ord må blive Flickr fordi det her er da bare det sjoveste og man bliver i så godt humør af at lege *lol*"

"Så dagens ord må være Vupti."

"Dagens ord: Py ha"

"Dagens ord : Læring"


Fra oplægget til animation:
"I den kommende tid skal vi i undervisningen til at arbejde med billedfortælling og billeder i bevægelse. Historien starter med, at man sender sit "plys-dyr" på opdagelsesrejse....

Photobucket - Video and Image Hosting

Ups....jeg glemte at tage faldskærmen på !
Billedet, jeg har brugt som bund i denne animation, er taget af Skez"