18 september 2006

VIL - virtuelle læringsrum

(Foto: dev null)
Vil er en projektgruppe, der arbejder med udvikling af netundervisning i praktisk - musiske fag på Lærer- og Pædagoguddannelsen. Gruppens medlemmer består af undervisere fra begge uddannelser på CVU Sønderjylland, og repræsenterer flere praktisk - musiske fagområder. Projektet forløber under Knowledgelab. De deltagende underviserne har alle erfaringer fra netundervisning, både i forhold til nær- og fjernundervisning.

Fra projektets start i 2004 har det været gruppens mål at arbejde med en portofoliopædagogisk forståelsesramme og gennem praksis (i gennemførte undervisningsforløb) undersøge, hvordan dette kunne gøres i et e-learnings sammenhæng. De tanker, gruppen har gjort sig, er derfor afprøvet i undervisningen.

Gruppen har skrevet en del "skitse" tekster i den forløbne periode, det er nogle af disse tekster, vi ønsker at lægge ind i bloggen her, i form af artikler, som beskriver den udvikling, vi har været gennemgået. Ud fra de undervisningsforløb vi har udført og vore fælles diskussioner, er vi på nuværende tidspunkt enige om, at der er tre spørgsmål, vi mener er de væsentligste, og som kan belyse de praktisk– musiske fags specielle problematikker i netbåren undervisning:

- Hvilke kommunikative kompetencer skal underviseren have?
- Hvilke kommunikative kompetencer skal studerende have?
- Hvilke læringsrum?

Bemærk: Med kommunikative kompetencer mener vi mere end "kun" det skrevne ord (f.eks. billeder og lyd)

Vi ønsker således med denne artikelserie at "brede vores arbejde ud". Vi vil forsøge at vise de mange vinkler, de forskellige fagforståelser har bragt os omkring, og hvordan vi er kommet frem til disse overordnede spørgsmål.